«تجربه» و «تخصص» امتیاز شرکت ماست.

اصفهـان ، شهـرک علمی و تحقیـقاتی اصفهـان جنب ساختمان شیخ بهایی، مرکز نوآوری تکمانو شرکت دانش بنـیـان پایـا‌ هیـــدرولیک‌ جـــم

فهرست مطالب

مراحل طراحی انواع مدار های هیدرولیکی

در ادمه مطلب مراحلی را بررسی می‌کنیم که در طراحی انواع مدار هیدرولیکی طی می‌شوند. البته در مدارهای پیشرفته مراحل بیشتری نیز وجود دارد که از گفتن آن صرف نظر می‌کنیم. برای مدار زیر یک عملگر که سیلندر باشد را در نظر می‌گیریم. پیش از شروع طراحی باید در نظر گرفت که میزان نیروی تولید شده از طرف جک به چه اندازه است.

تعیین فشار کار سیستم هیدرولیک

در این مرحله باید بر اساس جدول فشارهای استاندارد در مدار هیدرولیکی و فشار پمپ‌هایی که در بازار موجود هستند، فشار کاری مدار را مشخص کنیم. سپس بر اساس تعیین فشار کاری، مشخص خواهد شد که باید از چه نوع پمپ، الکتروموتور، شیر و … استفاده شود. این طراحی باید به شکلی باشد که در نهایت توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

به طور کلی پیشنهاد می‌شود که فشار کاری زیر ۲۰۰bar در نشر گفته شود. اگر چه امکان طراحی مدارهای هیدرولیکی تا فشار ۲۰۰bar نیز وجود دارد، اما هزینه‌ای که برای قطعات فشار ۲۰۰bar به بالا باید پرداخت شود، به شکل تصاعدی افزایش پیدا می‌کنند. بنابراین تا حد امکان سیستم‌هایی طراحی کنید که بیشتر از ۲۰۰bar نباشند مگر آن که مجبور باشید.

انواع مدارهای هیدرولیک

محاسبه قطر سیلندر

پس از تعیین میزان فشار و نیروی موجود در سیستم، برای طراحی انواع مدار هیدرولیکی باید قطر سیلندر را محاسبه کرد. البته برای این کار باید به اندازه قطر لوله‌های بدون درز و سنگ خورده که در بازار پیدا می‌شوند توجه کرد تا این اعداد همخوانی داشته باشند.

انتخاب پمپ

یکی دیگر از مراحل طراحی انواع مدار هیدرولیکی، انتخاب پمپ است. به همین علت باید ویژگی و مشخصات تمامی پمپ‌های موجود در بازار بررسی شوند تا بر اساس هدف سیستم انتخاب خوبی انجام شود. معمولا برای طراحی مدار، از سه پمپ پیستونی، دنده‌ای و پره‌ای استفاده می‌شود. البته پمپ‌های پیستونی قیمت بالایی دارند و برای فشارهای بسیار بالا کاربرد دارند. اما پمپ‌های دنده‌ای و پره‌ای برای فشارهای متوسط و کم به کار رفته و دارای دبی‌های مختلف و قیمت‌های گوناگونی می‌باشند.

در انتخاب پمپ باید به فشار مورد نیاز دبی نیز توجه کرد. میزان دبی به عملکرد عملگر که در این مدار سیلندر است، بستگی دارد. حال کافی است بر اساس فشار و میزان دبی، پمپ مورد نیاز را انتخاب کرد. حتی بیشتر پمپ‌ها در بسیاری نقاط کارکرد یکسانی دارند و تنها هزینه آن‌ها باعث ارجحیت یکی به دیگری می‌شود.

انتخاب الکتروموتور

حال برای تکمیل انواع مدارهای پنوماتیک لازم است پس از مشخص شدن میزان دبی و فشار، توان پمپ را محاسبه کرد. چرا که برای انتخاب الکتروموتور می‌توان بر اساس توان پمپ عمل کرد. معمولا گفته می‌شود توان الکتروموتور و پمپ با هم برابر است اما اکثرا از الکتروموتورهایی استفاده می‌شود که ۱۰ تا ۲۰ درصد توان بیشتری دارند.

انتخاب لوله‌ها بر اساس قطر

یکی دیگر از موضوعات مهم در طراحی انواع مدارهای پنوماتیک، انتخاب قطر مناسب برای لوله‌ها است. متاسفانه در ایران کمتر به این موضوع توجه می‌شود. در صورتی که قطر لوله از حد مجاز کمتر باشد، فشار بالا رفته و سرعت سیستم کم می‌شود. این فشار اضافی نیز باعث می‌شود استهلاک پمپ و الکتروموتور بالا برود و مصرف انرژی به شکل قابل توجهی افزایش پیدا کند.

انتخاب انواع شیر

انتخاب شیر یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی انواع مدار هیدرولیکی است که باید به آن توجه شود. در واقع انتخاب این شیرها به فشار کاری سیستم و میزان دبی سیال بستگی دارد. این شیرها با برندها و قیمت‌های مختلف در بازار وجود دارند که میزان بودجه پروژه در انتخاب آن‌ها قطعا تاثیرگذار است. این نکته بسیار اهمیت دارد که هنگام طراحی مدار مشخص شود که شیر به چه صورتی نصب شود. همچنین نوع کنترل آن که باید دستی باشد یا برقی یا … حتما باید مشخص شده باشد.

انواع مدارهای هیدرولیک

تجربه خدمات مطمئن با پایا هیدرولیک جم

در این مطلب نکاتی درباره طراحی انواع مدار هیدرولیکی ساده بیان کردیم. شرکت پایا هیدرولیک جم با سال‌ها تجربه موفق و به واسطه داشتن افرادی متخصص و کاردان، قادر است با طراحی و اجرای انواع مدار هیدرولیکی و پنوماتیک رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای این کار می‌توانید به سایت اصلی مراجعه کنید یا با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید.

      جستجو

      پیوند ها

      پروژه ها

      تعمیر پمپ اسکرو شرکت فولاد آلیاژی ایران
      تعمیر شیر سروو شرکت متالوژی پودر مشهد
      تعمیر شیرهای سلونوئید و ریلیف
      تعمیر شیر های سروو ولو نیروگاه کازرون
      تعمیر شیرهای سروو، سلونوئید، پروپرشنال، ریلیف، چک والو و رگولاتور
      تعمیر شیرهای پروپرشنال و فلودیوایدر و پمپ گریس

      اطلاعات تماس

      • اصفهان - شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان - شرکت پایا هیدرولیک جم
      • 031-33932233
      • 09130008262
      • 031-33932233
      • info@phj-co.com
      ارسال نظر

      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.