«تجربه» و «تخصص» امتیاز شرکت ماست.

اصفهـان ، شهـرک علمی و تحقیـقاتی اصفهـان جنب ساختمان شیخ بهایی، مرکز نوآوری تکمانو شرکت دانش بنـیـان پایـا‌ هیـــدرولیک‌ جـــم

فهرست مطالب

شیر کنترل فشار چیست؟

شیر کنترل فشار وسیله‌ای است که در مدارهای هیدرولیکی و پنوماتیکی قرار گرفته و فشار وارد شده به سیستم را کنترل و مدیریت می‌کند. عملکرد انواع شیرهای کنترل فشار به ۳ حالت تعیین، محدودیت و کاهش فشار است. این شیرها از خرابی سیستم در برابر تغییرات از پیش تعیین نشده فشار، جلوگیری می‌کنند. در واقع تغییرات میزان دبی در اثر باز و بسته شدن شیرها موجب ایجاد تغییرات ناگهانی فشار می‌شود. البته این تغییرات می‌تواند گاهی میزان فشار را تا ۴ برابر حد عادی برساند. بنابراین استفاده از شیرهای کنترل فشار برای حفظ سلامت سیستم، امری ضروری است.

انواع شیر کنترل فشار پنوماتیک

شیرهای کنترل فشار پنوماتیک در سیستم‌های پنوماتیکی برای کنترل فشار، سرعت و مقدار هوایی که جریان دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه مطلب با انواع این شیرها آشنا خواهیم شد.

شیر کنترل فشار دو طرفه

شیر دو راهه یکی از انواع شیر کنترل فشار پنوماتیک است که هوا از طریق ۲ پورت در آن جریان پیدا می‌کند. در حالت طبیعی شیر، این پورت‌ها بسته خواهند بود و هیچ هوایی از آن عبور نمی‌کند. اما اگر پورت ورودی آن را باز کنیم، هوا از سمت ورودی به خروجی جریان خواهد داشت.

شیر کنترل فشار سه طرفه

شیر سه طرفه یکی دیگر از انواع شیر پنوماتیک است که دارای سه پورت بوده و هرکدام برای هدف خاصی طراحی شده‌اند. معمولا از پورت اول برای برای اتصال شیر به دستگاه دیگری استفاده شده و پورت دوم برای جریان هوا و پورت سوم به عنوان خروجی به کار می‌روند. اکثرا این شیرها در اتصال سیلندرهای دو طرفه کاربرد دارند.

شیر کنترل فشار چهار طرفه

یکی دیگر از انواع شیرهای کنترل فشار پنوماتیک، شیر کنترل فشار چهار طرفه است که چهار پورت ورودی و خروجی دارد. این مدل شیر به عنوان پرکاربردترین شیر پنوماتیک شناخته می‌شود. زیرا به کمک آن می‌توان حرکت موتور یا سیلندر را برعکس کرد. این شیر در صنایع اتوماتیک، سیستم تهویه مطبوع، تولید تایر، صنایع شیمیایی، صنایع غذا و نوشیدنی، سیستم‌های صنعتی و صنایع بسته‌بندی کاربرد دارند.

شیر کنترل فشار

انواع شیر کنترل فشار روغن هیدرولیکی

انواع شیرهای کنترل فشار هیدرولیکی دارای کاربردهای بسیاری هستند. اما نکته جالب توجه این است که طراحی داخلی آن‌ها شباهت بسیاری با یکدیگر دارند. در ادامه مطلب با انواع شیرالات کنترل فشار هیدرولیکی آشنا خواهیم شد.

شیر محدود کننده فشار

این شیر یکی از پرکاربردترین انواع شیر کنترل فشار هیدرولیکی است که دارای کاربردهای زیادی در صنعت بوده و برای محدود کردن فشار در مدارهای هیدرولیکی استفاده می‌شود. شیر محدود کننده فشار از طریق تخلیه جریان سیال به مخزن این وظیفه را انجام می‌دهد.

شیر کاهنده فشار

یکی دیگر از انواع شیر کنترل فشار هیدرولیک، شیر کاهنده فشار است که با نام ردیوسینگ نیز شناخته می‌شوند. این شیر به منظور کاهش و محدود کردن فشار در یکی با دو قسمت از مدار هیدرولیکی به کار می‌رود. نکته جالب این است که این نوع شیر بر خلاف تمام شیرهای اشاره شده، در حالت عادی باز است. بر اثر فشاری که از سیال به دهانه خروجی وارد می‌شود، دریچه‌های آن شروع به بسته شدن می‌کنند تا فشار خروجی به حد مشخصی برسد.

شیر ترتیبی

شیر ترتیبی یکی دیگر از انواع شیر کنترل فشار هیدرولیک است که در حالت معمولی، پورت‌های ورودی و خروجی آن بسته می‌باشد. شیر ترتیبی در سیستم‌های هیدرولیک برای ترتیب حرکت عملگرها بر اساس فشار به کار می‌رود.

شیر کنترل فشار روغن

شیر خنثی کننده وزن

شیر کنترل وزن نیز همانند سایر انواع شیر کنترل فشار، در حالت عادی به شکل بسته می‌باشد. این شیرها در جلوگیری از حرکت ناگهانی یک بار ناشی نیروی وزن کاربرد دارند. نحوه کار آن به این صورت است که یک دهانه آن به سیلندر و دهانه دیگر به شیر کنترل جهت متصل می‌شود. جریان سیالی که از طرف شیر کنترل جهت وارد می‌شود، به سمت بالای سیلندر رفته و توسط پیستون به سمت پایین هدایت می‌شود. بنابراین فشار در ورودی افزایش پیدا کرده و اسپول بلند می‌شود. در نتیجه مسیر دهانه دوم باز می‌شود و سیال توسط شیر کنترل جهت در مخزن تخلیه می‌شود.

شیر ترمزی

شیر ترمزی نیز یکی دیگر از انواع شیر کنترل فشار هیدرولیک است. این شیرها در پورت‌های آن در حالت عادی بسته می‌باشند. از این نوع شیر جهت کنترل حرکت هیدروموتور در سیستم‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. این شیر از مسیر پیلوت، توسط فشاری که از سیستم وارد می‌شود، باز نگه داشته شده تا از فشاری که به موتور باز می‌گردد، کاسته شود.

خدمات پایا هیدرولیک جم

شرکت پایا هیدرولیک جم یکی از با تجربه‌ترین شرکت‌های تولیدی و تعمیراتی انواع شیر کنترل فشار در ایران است که توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. در صورت نیاز به خدمات این مجموعه از طریق سایت اقدام کنید یا با مشاوران ما تماس بگیرید.

جستجو

پیوند ها

پروژه ها

تعمیر پمپ اسکرو شرکت فولاد آلیاژی ایران
تعمیر شیر سروو شرکت متالوژی پودر مشهد
تعمیر شیرهای سلونوئید و ریلیف
تعمیر شیر های سروو ولو نیروگاه کازرون
تعمیر شیرهای سروو، سلونوئید، پروپرشنال، ریلیف، چک والو و رگولاتور
تعمیر شیرهای پروپرشنال و فلودیوایدر و پمپ گریس

اطلاعات تماس

  • اصفهان - شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان - شرکت پایا هیدرولیک جم
  • 031-33932233
  • 09130008262
  • 031-33932233
  • info@phj-co.com
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.