نصب پمپ های هیدرولیکی

معمولا انجام کارهای فنی در حوزه‌های تخصصی، نیاز به آگاهی از نکات مهم آموزشی دارد تا بتوانید بدون هیچ مشکلی فرایند تعمیر یا نصب را انجام دهید. برای آسان‌تر کردن این موضوع، این مقاله تلاش دارد تا نکات مهم در نصب پمپ های هیدرولیکی را برای شما توضیح دهد. بدین منظور که هنگام کار با این پمپ‌ها با آگاهی از این نکات، فرایند را بدون کوچک‌ترین مشکلی انجام دهید.

1. خرید و باز کردن پمپ های هیدرولیکی

اولین قدم در نصب پمپ های هیدرولیکی این است که خرید خود را به طور درست انجام دهید و از صحت فیزیکی و ظاهری پمپ‌ها اطمینان پیدا کنید. اگر در پروسه‌ی تحویل تا نصب، پمپ‌ها دچار هرگونه آسیبی شوند، تمام زحمت‌های شما هدر خواهد رفت. حتی اگر فرایند نصب را نیز به درستی انجام دهید. به همین دلیل پیش از آغاز فرایند نصب، پمپ‌ها را چک کنید و در صورت بروز هر گونه مشکلی اقدام به تعویض آن‌ها کنید.
بهتر است اطمینان حاصل کنید که فروشنده‌ای که از آن پمپ‌ها را خریداری کرده‌اید، ضمانت تعویض و تعمیر پمپ را برای شما در نظر گرفته باشد. در این صورت اگر آسیبی به محصول پیش از نصب در فرایند حمل و نقل وارد شد، قابل جبران می‌باشد.

2. تمیز کردن پمپ های هیدرولیکی

اگر احساس می‌کنید که در هنگام نصب پمپ های هیدرولیکی نیاز به تمیزکردن آن دارید این کار را انجام دهید. این موضوع معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که شما قصد نصب پمپ‌های جدید را به عنوان جایگزین پمپ‌های قدیمی دارید. اگر برای اولین بار است که این پمپ‌ها را نصب می‌کنید، به این مورد نیازی ندارید.

مخزن را تخلیه کنید  و آن را با گازوئیل شستشو دهید، سپس با پارچه تمیز درون آن را خشک کنید. عناصر فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید 10 میکرونی یا بهتر جایگزین کنید. اگر دستگاه از قبل فیلتر نشده است، به جای آن یک فیلتر 10 میکرونی روی خط برگشت نصب کنید. فیلتر 10 میکرونی باید بتواند حداقل 20٪ از کل پمپ را فیلتر کند. این را می‌توان در یک پایه برگشتی از یک مدار پمپ چند گانه نصب کرد.
هنگام تعویض و نصب پمپ های هیدرولیکی باید کار شستشوی کلیه‌ی شلنگ‌ها و لوله‌های مکش نیز انجام شود. چرا که فرایند نصب تنها در مورد نصب خود پمپ‌ها نیست بلکه شما باید سایر الزامات مرتبط با پمپ‌ها را نیز در فرایند نصب مد نظر داشته باشید.

اهمیت تمیز بودن پمپ

3. روغن کاری پمپ هیدرولیکی

دومین نکته‌ی مهم در مورد نصب این پمپ‌ها در این است که شما حتما روغن کاری لازم را به صورت درست انجام دهید. فرقی ندارد که اولین بار است از این پمپ‌ها استفاده می‌کنید یا پیش‌تر نیز پمپ‌های دیگری داشته‌اید و حال قصد تعویض و نصب پمپ‌های جدید را دارید. به هر حال فرایند روغن کاری شامل هر دو حالت موجود می‌شود. شما لازم است که در زمان راه‌اندازی پمپ، آن را با روغن پر کنید تا اگر مشکلی مانند نشتی وجود دارد متوجه آن شوید. در این مرحله شما باید اطمینان حاصل کنید که پوسته‌ی پمپ هیدرولیک ، روغن کافی را دریافت کرده است.

همچنین توجه داشته باشید که نوع روغنی که در برای نصب پمپ های هیدرولیکی استفاده می‌کنید نیز بسیار مهم می‌باشد. روغن‌های بی‌کیفیت باعث آسیب به قطعات داخلی پمپ شما می‌شوند و در طولانی مدت باعث فرسایش زودرس پمپ می‌شوند. فرسایش پمپ هزینه‌ی بسیاری را بابت تعمیر یا خرید پمپ جدید برای شما به بار می‌آورد.
مخزن را با روغن جدید پر کنید. حتما از درجه‌ی روغن توصیه شده استفاده کنید. مطمئن شوید که نه تنها کل سیستم و مخزن روغن را پر کرده‌اید، بلکه آن میزان روغن کافی را در اختیار دارد تا بتواند با افزایش میله‌های سیلندر تغییرات حجم را انجام دهد. پمپ‌ها به دلیل کمبود روغن ممکن است از کار بیفتند، بنابراین در تمام مراحل مراقب سطح روغن باشید.

نصب پمپ های هیدرولیکی
توجه به روغن در پمپ هیدرولیکی

4. اطمینان از وضعیت نصب قطعات

نصب پمپ های هیدرولیکی بسیار به این موضوع بستگی دارد که قطعات موجود در هنگام نصب مثل پیچ و مهره‌ها را در جای مناسب قرار داشته باشند. شما پیش از نصب پیچ و مهره‌ها، باید از محور بودن شاف محرک، شاف پمپ و کوپلینگ نیز اطمینان حاصل کنید.

همچنین در کنار توجه به قطعات باید همه‌ی فیلترها را بعد از هر 1500 ساعت کار تعویض کنید. پس اگر در حال تعویض پمپ هستید، حتما از فیلترهای جدید استفاده کنید. اهمیت فیلترها در کار پمپ‌ها بیش از آن چیزی است که گمان می‌برید. به همین دلیل از آن‌ها غافل نشوید.

داخل مخزن مورد نظر شما صفحه‌های تلاطم‌گیری وجود دارد که باعث می‌شوند آلودگی موجود در مخزن وارد فیلتر و پمپ نشود. همچنین اگر آلودگی نزدیک فیلتر شد، فیلتر آن‌ها را به پمپ وارد نکند. اما اگر فیلتر و یا صفات تلاطم‌گیر به درستی مورد بررسی قرار نگرفته باشند، احتمال وارد شدن آلودگی بسیار زیاد است. توجه داشته باشید که در حین تمیز کردن پمپ، از نظر آسیب‌دیدگی یا لایه‌بردای رنگ آن را نیز بررسی کنید. تا اگر نیاز به تعمیر دارد اقدامات لازم را در همان فرایند نصب انجام دهید.

در ادامه‌ی نصب پمپ های هیدرولیکی ، اطمینان حاصل کنید که باتری‌های جمع شده و مواد به طور ایمن مسدود شده‌اند. سپس تمام خطوط را از موتورها و یا سیلندرها جدا کنید. دسته‌های شیر کنترل را برای باز کردن حرکت دهید که هر مدار فعال شود. در این حالت خطوط و دریچه‌‌ها از پمپ گرفته تا تمام سیلندرها و موتورها، با روغن جدید، شسته می‌شوند.

خطوط را به انتهای کور سیلندرها و تمام موتورهای سیال وصل کنید. انتهای میله را جدا کنید و مدارها را به آرامی فعال کنید تا سیلندر با یک چهارم گاز خارج شود. با این کار روغن کثیف و قدیمی از انتهای میله سیلندر خارج می‌شود و روغن تمیز جدیدی به انتهای آن وارد می‌شود. این کار را برای تمام سیلندرهای دستگاه تکرار کنید.

نصب پمپ های هیدرولیکی
آگاهی از وضعیت نصب قطعات در پمپ

نصب پمپ های هیدرولیکی

هرچند نصب پمپ های هیدرولیکی کاری تخصصی است و توصیه می‌شود که همیشه این کار را به متخصصان بسپارید. اما شما می‌توانید با داشتن اطلاعات کافی در این زمینه تا حدودی نیاز خود را به نیروهای متخصص محدود کنید. مواردی که در این مقاله ذکر شد به شما کمک می‌کند در شرایط حیاتی بتوانید از عهده‌ی کار خود برآیید. در صورت نیاز می‌توانید با نیروهای شرکت پایاهیدرولیک مشورت کنید یا نصب پمپ های هیدرولیکی را به آن‌ها بسپارید.

بیشتر بخوانید.