| |

آموزش نصب شیرهای پنوماتیکی

نصب شیرهای پنوماتیکی

شیرهای پنوماتیکی چه نوع شیری هستند؟

پیش از آن که به سراغ نصب شیرهای پنوماتیکی برویم، قصد داریم تا شما را با این محصولات آشنا کنیم. شیرهای پنوماتیکی یکی از انواع مدل‌های شیرهای برقی هستند. این شیرها در جهت قطع یا وصل کردن جریان هوای فشرده شده مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین گفتنی است که این محصولات دارای ویژگی‌های خاص و ویژه‌ای هستند. به همین علت می‌توان از آن‌ها در صنایع گوناگونی استفاده کرد. صنایعی هم چون داروسازی، صنایع شیمیایی، خط‌های تولید محصولات در سایر شرکت‌ها، صنایع مربوط به کاشی، سرامیک و غیره.

شیرهای پنوماتیکی تحولی عظیم در صنایع مختلف به وجود آورده‌اند. این شیرها در فرآیند نصب، دارای اصول خاصی هستند و رعایت کردن هر یک از آن‌ها اجباری و الزامی است.

طریقه کارکرد شیرهای برقی پنوماتیکی

پیش از نصب شیرهای پنوماتیکی باید بدانید هنگامی که جریان برق به داخل این شیرها ورود پیدا می‌کند، نیروی الکتریکی به مکانیکی مبدل خواهد شد. این کار با بهره گیری از سیستم خاصی که در این محصولات تعبیه شده است انجام می‌شود. با این کار شیر می‌تواند فرآیند مورد نیاز برای چرخیدن، باز و بسته کردن مسیر هوای فشرده شده را به انجام برساند.

به طور کلی می‌توان گفت شیرهای برقی قادرند به شکل دو راهه و یا سه راهه عمل کنند. به عبارت دیگر جریانی که به بویین شیرهای برقی وارد می‌شود، فرآیند قطع و یا وصل را انجام می‌دهد. در این صورت هوای فشرده شده مد نظر از طریق یکی از راه‌ها یا مسیرهای مشخص شده از قبل، خارج می‌شود. گفتنی است در هنگام نصب شیرهای پنوماتیکی هنگامی که شیر به صورت دو راهه باشد، سیستم مذکور به صورت کامل، باز یا بسته است. اما در شیرهای سه راهه، پس از بازشدن شیر، هوای فشرده داخل شیر، از دو خروجی به بیرون راه می‌یابد.

اهمیت و کارایی شیرهای برقی پنوماتیکی، در اصل در شرکت‌ها و ارگان‌های مختلف عیان می‌شود. زمانی که لازم است در وقت‌های مشخص شده‌‌ای جریان هوای فشرده شده قطع شود تا تولید محصولات به خوبی انجام شود. لازم به ذکر است که ایجاد کوچک‌ترین و یا جزیی‌ترین مشکل و یا عیبی در نصب شیرهای پنوماتیکی و عملکرد آن، سیستم تولید را دچار نقص می‌کند. همچنین سبب می‌شود که محصولات از رده خارج شوند. توجه داشته باشید که از این شیرها نمی‌توان در جهت قطع و یا وصل کردن بعضی گازهای استفاده کرد. به طور مثال این گازها می‌توانند اکسیژن، نیتروژن و غیره باشند.

نصب شیرهای پنوماتیکی
شیرهای کنترل در هنگام نصب شیرهای برقی پنوماتیکی نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

نحوه نصب شیرهای پنوماتیکی

ابتدا لازم است میزان سازگاری شیر برقی انتخابی خود را با پارامترهای مختلفی بررسی کنید.این پارامترها مواردی مانند ولتاژ منبع تغذیه، فشار متوسط، دیفرانسیل فشار و غیره هستند. توجه داشته باشید که اگر میزان ولتاژ منبع تغذیه به اشتباه انتخاب شود، سیم پیچ شیر برقی را می‌سوزاند. به طور کلی باید بگوییم که ولتاژ منبع باید محدوده نوسان ولتاژ را تامین کند. علاوه بر موارد گفته شده اجزای کویل نباید به طور عادی و معمول جدا شوند. در این مورد خصوصاً نکات لازم و ضروری را رعایت کنید.

در گام دوم نصب شیرهای پنوماتیکی باید لوله مد نظر را قبل از اتصال با شیر برقی، کاملاً شسته و داخلش را طوری تمیز کنید که هیچ پودر فلزی در آن باقی نماند. چنانچه آلودگی، باقی مانده مواد و غیره در لوله بماند ترکیب گرد و غبار با این باقی مانده‌ها مانع از عمل شیرهای برقی می‌شوند. برای عملکرد درست باید فیلتر مناسب درون لوله نصب شود.

به طورکلی باید توجه داشته باشید که در هنگام نصب شیرهای پنوماتیکی، می‌بایست قسمت سیم پیچ شیر برقی به سمت بالا و بدنه شیر به شکل افقی باشد. با توجه به نکات مذکور، دقت کنید که خط لوله به صورت افقی بر روی زمین متصل شده باشد. در صورتی که به علت کمبود فضا و یا دلایل دیگر مجبور به نصب لوله به صورت عمودی هستید، باید قبل از سفارش، این مورد را بیان کنید. در غیر این صورت امکان دارد شیر برقی عملکرد چندان مناسبی نداشته باشد.

لازم است که شیر توقف دستی قبل و بعد از شیر برقی، نصب شود. در این زمان با نصب شیرهای پنوماتیکی، قرار است بای پس ساخته شود تا فرآیند تعمیر و یا نگهداری شیر برقی را در مواقع خرابی، تسهیل کند.

توجه کنید که شیر برقی به طور کلی دارای جهت است و نمی‌توان آن را به صورت برعکس نصب کرد. به طور معمول علامت فلش به سمت راست، روی بدنه دریچه وجود دارد تا جهت جریان متوسط را مشخص کند. بنا به توضیحات ارائه شده، نصب شیر برقی باید با علامت مذکور هم جهت باشد.

اگر در محیط مد نظر پدیده چکش آب رخ دهد، شیر برقی انتخابی شما باید قابلیت جلوگیری از چکش آب را داشته باشد و اقدامات لازم را انجام دهد.

در گام بعدی نصب شیرهای پنوماتیکی سعی کنید که شیر برقی برای مدت بسیار طولانی در حالت پر انرژی نباشد. زیرا ماندن در چنین وضعیتی در مدت زمان طولانی، عمر مفید سیم پیچ را کاهش می‌دهد. حتی گاهی منجر به سوختن سیم پیچ نیز می‌شود.

لازم است تا یک شیر تخلیه در ورودی شیر برقی بخار نصب شود. توجه داشته باشید که این قسمت از اتصالات باید کج شود.

نصب شیرهای پنوماتیکی
شیرهای پنوماتیکی از لحاظ اندازه ورودی و خروجی، دارای انواع مختلفی هستند.

سخن آخر

نصب شیرهای پنوماتیکی فرآیند پیچیده‌ای ندارد. اما بهتر این است که یک متخصص این کار را انجام دهد تا همه احتمالات را برای مدت طولانی نیز در نظر بگیرد. شیرهای پنوماتیکی تحولی شگرف در صنایع مختلف به وجود آوردند و امروزه در انواع مختلف داخل بازار به فروش می‌رسند. شرکت پایاهیدرولیک با بیش از ده سال سابقه، تمامی خدمات مربوط به تعمیر و تولید قطعات هیدرولیکی و پنوماتیکی را انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید.

    فهرست مطالب

    برای آگاهی از آخرین مقالات
    ایمیــــــل خود را وارد نماییــد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *