|

پمپ هیدرولیک چیست؟

پمپ به‌ عنوان قلب سیستم هیدرولیک، نقش بسیار مؤثری در عملکرد آن دارد. پمپ (Pump) هیدرولیک در واقع اصلی ترین و اساسی ترین بخش یک سیستم هیدرولیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند...
پمپ هیدرولیک

پمپ هیدرولیک

پمپ به‌ عنوان قلب سیستم هیدرولیک، نقش بسیار مؤثری در عملکرد آن دارد.

پمپ (Pump) هیدرولیک در واقع اساسی‌ترین بخش یک سیستم هیدرولیکی است که انرژی مکانیکی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند. پمپ، ابزاری برای تبدیل توان الکتریکی و یا مکانیکی به هیدرولیکی است. باید توجه داشت که پمپ فقط و فقط جریان روغن تولید می‌کند و نه سیستم فشار. در واقع پمپ می‌تواند تحت فشارِ ایجاد شده از طرف بار مقاوم، به تولید دبی، تقریبا بدون کاهش، ادامه دهد.

پمپ هیدرولیک

فاکتور اصلی برای انتخاب پمپ هیدرولیک

دو فاکتور اصلی برای انتخاب پمپ های هیدرولیک تعیین فشار و دبی است. دبی در پمپ های کارتریجی با واحد گالن بر دقیقه و برای دو دسته‌ی دیگر (پیستونی و دنده‌ای) با واحد لیتر بر دقیقه تعیین می‌شود. فشار نیز دارای واحد بار است.

پمپ هیدرولیک

انواع پمپ های هیدرولیک

پمپ‌های جابه‌جایی مثبت هیدرولیک در سه دسته‌ی پرکاربرد زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

پمپ های دنده‌ای داخلی و خارجی

پمپ های دنده‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و دسترس پذیرند. از این رو در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارند. پمپ های دنده‌ای به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند که تنوع بسیار زیادی در لیتراژ دارند.

از معایب این دستگاه‌ها می‌توان به صدای زیاد، نداشتن خدمات تعمیر و یک‌بار مصرف بودن پمپ های دنده‌ای اشاره کرد.

پمپ های پیستونی محوری و شعاعی

پمپ های پیستونی به دو دسته‌ی محوری و شعاعی تقسیم می‌شوند که تنوع بسیار زیادی در پمپ های پیستونی دبی متغیر و ثابت وجود دارد. پمپ های پیستونی در شیرآلات نیز تنوع بسیار زیادی دارند؛ از شیرهای برقی گرفته تا شیرهای دستی و شیرهای پروپرشنال.

کمپانی‌های بزرگی مانند رکسروت آلمان، پارکر، بوش، موگ و …. در این صنعت گسترده پیشتاز هستند.

فشار بالا و قابلیت تعمیر از مزیت‌های اصلی پمپ هیدرولیک پیستونی است.

پمپ های پره‌ای (کارتریجی)

پمپ های پره‌ای به دو دسته‌ی دبی متغیر و دبی ثابت تقسیم می‌شوند. کمپانی‌های رکسروت، ویکرز، یوکن و دنیسون جزء اصلی‌ترین سازنده‌های پمپ های کارتریجی در جهان هستند.

در سیستم‌های هیدرولیکی جهت تأمین قدرت مورد نیاز و کنترل آن، اغلب از پمپ های هیدرولیک نوع جابه‌جایی(پیستونی، دنده‌ای و پره‌ای) استفاده می‌شود. از پمپ های (دینامیکی و گریز از مرکز) بیشتر به منظور انتقال سیال استفاده می‌گردد.

پمپ های جابه‌جایی مثبت

به‌طور کلی پمپ های جابه‌جایی مثبت، از بازده حجمی خوبی برخوردارند و در سیستم‌های فشار بالا به کار می‌روند. در این پمپ ها، دبی سیال خروجی مستقیما با سرعت محور ورودی متناسب است. و به منظور جلوگیری از ایجاد آسیب‌های جدی، باید از به‌کارگیری این پمپ ها، هنگام مسدود بودن مجرای خروجی اجتناب شود.

استفاده از سیالاتی با لزجت پائین، لغزش داخلی در این‌گونه پمپ ها را افزایش می‌دهد. معمولا به منظور ایجاد جریان‌های کم‌فشار در خروجی، استفاده از پمپ های گریز از مرکز(سانتریفیوژ) به جای انواع جابه‌جایی مثبت، توصیه می‌شود.

    فهرست مطالب

    برای آگاهی از آخرین مقالات
    ایمیــــــل خود را وارد نماییــد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *