|

انواع شیرهای هیدرولیکی

انواع شیرهای هیدرولیکی

شیر هیدرولیکی چیست؟

شیر هیدرولیکی یکی از اجزای مهم سیستم‌های هیدرولیکی است که به عنوان کنترل کننده این سیستم‌ها عمل می‌کند. با توجه به قدرت بالایی که موتور پمپ در سیالات ایجاد می‌کنند، ‌استفاده از شیرهای هیدرولیکی برای کنترل آن لازم است. انواع شیرهای هیدرولیکی در دو نوع برقی و دستی ساخته می‌شوند که طبیعتا ساختار شیرهای برقی نسبت به نوع دستی، پیچیده‌تر بوده و کارایی بیشتری دارد. در این مطلب قصد داریم با انواع شیرهای هیدرولیکی و کاربرد آن‌ها آشنا شویم.

نحوه کار انواع شیر هیدرولیکی برقی

شیر برقی هیدرولیکی دارای یک هسته فرومغناطیسی است که قابلیت جابجایی داشته و بسیار شبیه سیم‌پیچ عمل می‌کند. کارکرد این شیر به حرکت همین هسته بستگی دارد. در واقع با وارد شدن جریان توسط بوبین یا سلونوئید، یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود که در اثر آن، هسته فرومغناطیسی شروع به حرکت می‌کند.

به همین دلیل بوبین یا سلونوئید به عنوان مهم‌ترین بخش شیر برقی شناخته می‌شود و وظیفه باز و بسته کردن ورودی‌های شیر هیدرولیک را دارد. سلونوئید دارای ساختاری ساده‌ متشکل از قاب فولادی، سیم‌پیچ و سنبه است. علت فولادی بودن قاب این است که در هنگام وارد شدن جریان برق به سیم‌پیچ، خاصیت آهنربایی ایجاد شده و سنبه سلونوئید به سمت قاب جذب شود.

انواع شیرهای هیدرولیکی

شیرهای هیدرولیکی از نظر عملکرد و تحریک به چند دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

شیرهای کنترل جهت

یکی از انواع شیرهای هیدرولیکی برقی، شیرهای کنترل جهت هیدرولیکی هستند. این شیرها برای مدیریت جهت عبور سیال استفاده شده و مسیر عبود سیالات را مشخص می‌کنند. این شیرها با توجه به شرایط مختلف، دارای انواع گوناگون یک‌طرفه، دوراهه و چندراهه هستند. نام‌گذاری این شیرها بر اساس تعداد موقعیت و دهانه شیر انجام می‌شود که به ترتیب، تعداد دهانه و بعد تعداد موقعیت لحاظ می‌شوند.

شیرهای کنترل فشار

یکی دیگر از انواع شیرهای هیدرولیکی، شیرهای کنترل فشار هستند که از سیستم در برابر تغییرات ناگهانی فشار محافظت می‌کند. این تغییرات ممکن است حاصل عواملی مانند کاهش یا افزایش میزان دبی و همنطور باز و بسته شدن شیر باشند. این تغییرات در مواقعی می‌توانند تا 4 برابر حالت نرمال، به سیستم فشار وارد کند. بنابراین برای جلوگیری از تغییرات فشار، از شیرهای کنترل فشار استفاده می‌شود. این شیر انواع مختلفی دارد که کاربردهای آن به شرح زیر است.

  • شیر اطمینان ساده: حفاظت از خطوط لوله و تجهیزات هیدرولیک در برابر افزایش ناگهانی فشار
  • شیر اطمینان ترکیبی: همانند شیر ساده عمل کرده اما امکان دسترسی به سطح فشار را دارد
  • شیر کاهنده فشار: بدون تجه به میزان فشار ورودی، باعث کاهش فشار خروجی سیستم می‌شود
  • شیر بی بار کننده: تخلیه جریان خروجی از پمپ با فشار صفر
  • شیر متعادل کننده: مقاومت در برابر جهت عبور جریان و تغییر آن
  • شیر ترتیبی: هدایت جریان در مسیرهای مختلف با ترتیبی خاص
  • سوئیچ فشاری: این شیرها کاهش و افزایش فشار در سیالات را کنترل می‌کنند
انواع شیرهای هیدرولیکی
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

شیرهای کنترل جریان

یکی دیگر از انواع شیرهای هیدرولیکی، شیرهای کنترل جریان هستند که از آن به منظور تنظیم سرعت سیلندر و موتور هیدرولیکی، با استفاده از تغییر مقدار دبی ورودی و خروجی استفاده می‌شود. در واقع این نوع شیر، امکان کنترل و تنظیم سرعت عمل‌کننده را فراهم می‌کند. همچنین در صورت استفاده همزمان از شیر کنترل جریان و شیر کنترل فشار، می‌توان میزان دبی را تغییر داد. تقسیم بندی شیر هیدرولیک به دو شکل زیر انجام می‌شود.

  • بدون سیستم جبران‌کننده فشار:‌ این شیرهای زمانی کاربرد دارند که فشار سیستم ثابت است و نیازی به تغییر سرعت نیست
  • همراه با سیستم جبران‌کننده فشار: این شیرها در اثر تغییر فشار، به شکل اتوماتیک تنظیم می‌شوند و از افت فشار جلوگیری می‌کنند. در نتیجه میزان جریان عبوری از آن‌ها همیشه ثابت است

شیرهای پروپرشنال

یکی دیگر از انواع شیرهای هیدرولیکی، شیرهای پروپرشنال هستند که تغییر جریان سیال خروجی در آن به جریان الکتریکی ورودی ارتباط ندارد. این شیرها نسبت به انواع شیر برقی هیدرولیک یاد شده، پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هستند و دقت و سرعت بالاتری دارند. شیر پروپرشنال در صنایع نظامی، پرس هیدرولیک، نورد فلزات و ماشین کاری کاربرد دارد. این شیر نیز مانند شیرهای برقی هیدرولیکی، دارای انواع کنترل جهت، کنترل جریان و کنتر فشار بوده اما دقت بیشتری دارند.

سلونوئید موجود در شیرهای پروپرشنال نوع خاصی بوده و بر اساس میزان جریان الکتریکی وارد شده، نیرویی در شیر ایجاد می‌شود. بنابراین هر مقدار جریان می‌تواند هسته فرومغناطیسی را در جایگاه متفاوتی قرار دهد. هر چقدر جریان ورودی به سلونوئید افزایش پیدا کند، نیروی سلونوئید هم افزایش خواهد یافت.

انواع شیرهای هیدرولیکی

خدمات پایا هیدرولیک جم

در این مطلب از وبلاگ پایا هیدرولیک جم با انواع شیرهای هیدرولیکی و کاربردهای آن آشنا شدیم. این شرکت با بیش از 10 سال تجربه در زمینه تولید، مهندسی معکوس، ارائه خدمات و تعمیرات تخصصی توانسته رضایت مشتریان خود را جلب کند. برای دریافت اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بیشتر بخوانید.

تفاوت عملکرد شیرهای هیدرولیک مختلف چگونه است؟

شیرهای پروپرشنال شیرهای تناسبی هستند. شیرهای سروو همانند شیرهای پروپرشنال با سرعت پاسخ بیشتر نسبت به شیرهای پروپرشنال هستند. شیرهای دایرکشنال که به شیرهای ۰-۱ معروف‌اند به صورت بدون تناسبی هستند.

عمر مفید شیرهای هیدرولیک چگونه است؟

عمر مفید شیرها بستگی به نحوه استفاده از شیر و نحوه نگهداری آن دارد که می‌تواند بین ۲ تا ۱۰ سال متغیر باشد.

چه عواملی در آسیب به شیرهای هیدرولیک موثر است؟

مناسب نبودن شیر برای کاری که انجام می‌دهد، عدم تعمیرات دوره‌ای، مناسب نبودن روغن ورودی و…

عدم عملکرد صحیح شیرهای هیدرولیک چه مشکلاتی را ایجاد می‌کند؟

خرابی قطعات مصرفی شیرها، آسیب‌های جانی و مالی و خراب شدن قطعات اصلی

فهرست مطالب

برای آگاهی از آخرین مقالات
ایمیــــــل خود را وارد نماییــد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *