|

پمپ پیستونی هیدرولیک

پمپ پیستونی هیدرولیک

نحوه نگهداری پمپ پیستونی هیدرولیک

هر سازنده‌ای دستورالعمل‌هایی را معرفی می‌کند که اجرای منظم و با برنامه این اصول باعث افزایش طول عمر پمپ و همچنین راندمان بالای پمپ در طول مدت سیکل کاری آن و تعویق انجام خدمات تعمیر پمپ هیدرولیک می‌شود. در ادامه مواردی از این دستورالعمل‌ها جهت نگهداری و کارکرد مطمئن پمپ‌های پیستونی محوری و پیستونی رادیال آورده شده است.

  1. سطح روغن در مخزن به صورت روزانه چک شود.
  2. دمای کاری را زمانی که سیستم زیر بار است در قسمت ورودی مخزن و درون مخزن به صورت هفتگی چک و مقایسه شود.
  3. آنالیز روغن سیستم از نظر شاخص ویسکوزیته، میزان ساعت کار روغن و میزان آلودگی به صورت سالانه یا هر 2000 ساعت کاری انجام گیرد.
  4. پمپ در شرایط تمیز نگهداری شده و از نظر عدم نشتی به صورت روزانه چک شود.
  5. به صدای این پمپ‌ها در حین کار به صورت روزانه توجه کنید. در صورت شنیدن صدای غیر طبیعی، عیوب احتمالی را بررسی کنید.
  6. در زمانی که سیستم خاموش و خنک شده است، تمامی اتصالات از نظر محکم بودن و نداشتن نشتی به صورت ماهانه چک شود.

بازدهی پمپ پیستونی هیدرولیک

از مزیت‌های این پمپ‌ها، بازده حجمی بسیار بالا و قابلیت کار در فشارهای تا 100 بار و دبی‌های 600 لیتر بر دقیقه است. بازده یک پمپ به عوامل گوناگونی مثل میزان دقت به کار رفته در ساخت، وضعیت مکانیکی اجزا و…. بستگی دارد. در یک پمپ ایده‌آل، لقی بین اجزا درگیر به صورت تئوری صفر در نظر گرفته می‌شود. اطلاعات لازم مرتبط با بازدهی پمپ‌ها توسط سازندگان ارائه می‌شود. آنچه ذکر شد مربوط به همه‌ی انواع پمپ‌ها است و پمپ پیستونی نیز از این موارد مستثنی نیست.

در صورتی که پمپ در فشار و شرایط طراحی شده قرار داشته باشد، بازده حجمی و بازده کلی پمپ پیستونی هیدرولیک به صورت زیر خواهد بود.

نوع پمپ پیستونی هیدرولیکبازده حجمیبازده کلی
شعاعی95%90%
محوری95%90%

بازده حجمی نشان‌دهنده میزان نشتی در پمپ هیدرولیک پیستونی و بازده کلی نشان‌دهنده کل اتلاف انرژی است.

پمپ پیستونی هیدرولیک

در پایان

پمپ پیستونی هیدرولیک، یکی از بادوام‌ترین و به‌صرفه‌ترین انواع پمپ هاست. هرچند این پمپ‌ها از گران‌ترین نوع پمپ‌ها نیز هستند. اما طول عمر زیاد و بازدهی بالای آن‌ها، هزینه‌ی زیاد آن را توجیه‌پذیر می‌کند. شرکت پایا هیدرولیک جم با بیش از یک دهه تجربه در زمینه‌ی تست، عیب‌یابی و تعمیر شیرالات و پمپ‌های هیدرولیکی، سابقه‌ی همکاری با بسیاری از سازمان‌های بزرگ را دارد. شما می‌توانید برای درخواست خدمات از این شرکت به سایت پایا هیدرولیک جم (phj-co.com) مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید.

    برای افزایش طول عمر پمپ های هیدرولیک چه موارد ی را باید رعایت کرد؟

    برای افزایش طول عمر پمپ های هیدرولیک می‌توانید روغن تمیز و بدون آلودگی وارد پمپ کنید. توجه داشته باشید که در طول کارکردن، پمپ نباید خشک و بدون روغن باشد. در صورتی که پمپ شروع به نشتی کرد یا لرزش غیرعادی داشت، سریعا به آن رسیدگی کنید.

    آیا استفاده از پمپ های پیستونی به صرفه است؟

    قیمت این پمپ ها نسبت به سایر انواع پمپ هیدرولیک، بالاتر است اما در صورتی که پیستون به شکلی دقیق آب‌بندی شود، بازدهی و عمر این پمپ به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. البته به علت پیچیدگی طراحی پمپ پیستونی، تعمیر آن امر دشواری است.

    فهرست مطالب

    برای آگاهی از آخرین مقالات
    ایمیــــــل خود را وارد نماییــد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *