| |

نحوه‌ی تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو

تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو

پمپ هیدرولیک کوماتسو

تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو، تخصص افراد حرفه‌ای بوده و تعمیرکاری قادر به تعمیر بهینه‌ این نوع پمپ‌ها نیست. پس باید در هنگام خرابی به یک فرد متخصص مراجعه کرد تا ضمن عیب‌یابی در پمپ، آن‎ را به طور کامل تعمیر کند. این نوع پمپ‌ها یکی از قطعات اصلی در ماشین‌های سنگین و ابزار‌آلات صنعتی هستند. در این مقاله با نحوه تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو و انواع آن آشنا خواهیم شد.

قلب سیستم‌های هیدرولیکی را پمپ هیدرولیک تشکیل می‌دهد. عملکرد این نوع پمپ‌ها به گونه‌ای است که اگر دچار عیب یا نقصی شوند، کل سیستم دچار اختلال می‌گردد. در کل پمپ هیدرولیکی، انرژی مکانیکی موتورهای احتراقی را به انرژی هیدرولیکی تبدیل می‌کند و موجب حرکت در سیستم می‌شود. پمپ‌های هیدرولیک کوماتسو در صنعت و ماشین‌آلات کشاورزی کاربرد دارد.

شرکت کوماتسو سازنده پمپ‌های هیدرولیکی

در ابتدای مبحث نحوه‌ی تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو، بهتر است با شرکت سازنده‌ی این پمپ‌ها آشنا شویم. شرکت کوماتسو از بزرگ‌ترین سازندگان لوازم یدکی و ماشین‌آلات راه‌سازی مانند لودر، بولدوزر، غلتک، گریدر و بیل مکانیکی است. این شرکت ژاپنی در سال 1917 در شهر توکیو شروع به کار کرد. این شرکت در حال حاضر بعد از شرکت کاترپیلار آمریکا، بزرگ‌ترین شرکت جهانی سازنده‌ی ماشین‌آلات سنگین راه‌سازی و معدنی است و دارای 29 سال سابقه در این زمینه می‌باشد. همچنین این شرکت جزو بهترین سازندگان پمپ هیدرولیکی نیز هست و در این راه از دانش مهندسان خبره و مجرب استفاده می‌کند.

پمپ‌های هیدرولیک کوماتسو تنها توسط این شرکت ساخته و توزیع می‌شوند. با توجه به دبی و فشار پمپ‌های هیدرولیک کوماتسو، این پمپ‌ها از طراحی خاصی برخوردار هستند و تنها در ماشین‌آلات ساخت این شرکت کارایی دارند. یکی از دلایل پرفروش بودن ماشین‌آلات این شرکت نیز حضور این پمپ‌های هیدرولیکی خاص می‌باشد.

تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو
تعمیر پمپ های هیدرولیک کوماتسو با طراحی ویژه

مشخصات فنی برای تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو

مولدهای انرژی هیدرولیکی یا به عبارتی پمپ های هیدرولیک، با ایجاد فشار در مدار باعث بالا رفتن سطح انرژی سیال می‌شوند. در واقع پمپ های هیدرولیکی نیروی رانش را به بسته‌های سیال که در بین پوسته‌ی پمپ و تیغه‌های آن محبوس شده است، منتقل می‌کند و با کاهش حجم بسته‌های سیال، فشار جریان را در پمپ افزایش می‌دهد.

در پمپ‌های هیدرولیک شرکت کوماتسو نیروی محرک توسط موتورهای احتراقی یا همان الکتروموتورها تولید می‌شود. الکتروموتورها معمولاً یک جریان متناوب را تأمین می‌کنند و سرعت آن‌ها بین محدوده‌ی 1200 تا 1800 rpm قرار دارد. البته بسته به نوع پمپ گاهی سرعت الکتروموتور تا 3600 rpm نیز می‌رسد. در تعمیر پمپ هیدرولیکی کوماتسو، پمپ‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. پمپ های هیدرولیکی با حجم جابه‌جایی ثابت (یا مثبت): از فشار و مقاومت بالایی در انواع صنایع برخوردار بوده است و بسیار پرطرفدار نیز می‌باشد.
  2. پمپ های هیدرولیکی با حجم جا‌به‌جایی غیر ثابت (غیر مثبت): این نوع پمپ‌ها در فشار بالا، مقاومت و توانایی بسیار کمی داشته و در صنایع کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در پمپ‌های هیدرولیکی با حجم جابه‌جایی ثابت، سرعت چرخش شفت تنها عامل افزایش دبی خروجی پمپ می‌باشد. این نوع پمپ‌ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند؛

  1. پمپ های هیدرولیکی چرخ دنده ای: این نوع پمپ‌ها همانطور که از اسم‌شان مشخص است، دارای یک چرخ دنده در بین قطعات خود هستند. مانند پمپ پیچی، پمپ گوشواره‌ای و پمپ ژیروتوری
  2. پمپ های هیدرولیکی پره ای: این نوع پمپ‌ها به دو دسته پمپ‌های پره‌ای متعادل و پمپ‌های پره‌ای نامتعادل تقسیم می‌شوند.
  3. پمپ های هیدرولیکی پیستونی: یکی از قطعات اصلی در این نوع پمپ‌ها، پیستون بوده است. مانند پمپ‌های هیدرولیکی محوری و پمپ‌های هیدرولیکی شعاعی که هر کدام در سیستم خاصی قابلیت نصب دارند.

این نکته نیز حائز اهمیت است که پمپ های هیدرولیک شرکت کوماتسو اغلب از نوع پمپ های چرخ‌ دنده ای و پیستونی هستند.

انواع پمپ های هیدرولیک کوماتسو  

تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو بر اساس انواع این پمپ‌ها متفاوت می‌باشد. به نوعی که هر پمپ هیدرولیک با توجه به قطعات و نوع طراحی آن، تعمیرات متفاوتی خواهد داشت. انواع پمپ های هیدرولیک شرکت کوماتسو با توجه به ماشین‌آلاتی که در آن استفاده می‌شود به شرح زیر می‌باشند؛

  • پمپ هیدرولیک لودر کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک بیل مکانیکی کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک لیفتراک کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک گریدر کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک بولدوزر کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک جرثقیل کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک دامپتراک کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک غلتک کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک بکهو لودر کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک ژنراتو کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک مینی بیل کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک مینی لودر کوماتسو
  • پمپ هیدرولیک بابکت کوماتسو
تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو
انواع پمپ هیدرولیکی کوماتسو

نکات مهم در تعمیر پمپ‌ هیدرولیک کوماتسو 

در حین تعمیر پمپ‌ هیدرولیک کوماتسو باید به نکات خاصی توجه کرد. از جمله این نکات شامل؛

1. این نوع پمپ‌ها دارای استاندارهای خاصی هستند و قابلیت تحمل فشار بسیار زیاد را نیز دارند. این ویژگی برای انجام خدمات سنگین مانند حفر گودال‌های عمیق، تخریب یا ویران کردن و جاده‌سازی مفید است.

2. این نوع پمپ‌ها در اندازه‌های مختلف تولید شده و در آزادسازی و پمپاژ روغن نقش بسیار مهمی دارند. در نتیجه اگر در قسمت روغن ماشین اختلالی پیش بیاید بهتر است اول سراغ پمپ هیدرولیکی رفته و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد و بعد سراغ دیگر قطعات ماشین رفت.

3. باید توجه کرد در هنگام تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو، تأمین قطعات بسیار راحت بوده و قطعات پمپ نیز به صورت بسیار ساده و کارآمد طراحی شده‌اند. همچنین قیمت مناسبی نیز دارند تا فشار زیادی بر روی خریدار وارد نشود.

4. پمپ‌های هیدرولیک شرکت کوماتسو به نوعی طراحی شده‌اند که می‌توان توان و نیرو را در آن‌ها افزایش داد و چندین برابر ظرفیتشان از پمپ‌ها استفاده کرد. پس با تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو می‌توان بر قابلیت‌های آن بیافزود.

5. در تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو می‌توان کنترل پمپ را تنظیم کرد و با توجه به کاربرد آن سرعت پمپ را تغییر داد.

6. این نوع پمپ‌ها بازدهی بسیار بالایی داشته و تلفات اصطکاک آن‌ها بسیار کم بوده است.

7. مهم‌ترین نکته در تعمیر پمپ هیدرولیک کوماتسو، هزینه‌ی پایین انتقال و جابه‌جایی پمپ می‌باشد. همچنین هزینه‌ی نگهداری آن‌ها نیز از سایر قطعات کمتر بوده است.

بیشتر بخوانید.

    فهرست مطالب

    برای آگاهی از آخرین مقالات
    ایمیــــــل خود را وارد نماییــد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *